A szlovákiai Kenyhec és a magyar Abaújvár közti Hernád-híd alapkövét májusban tették le mindkét oldalon. Októberre ígérték, hogy elkészül. Nem így lett. Hétvégén megnéztük, hogyan is áll jelenleg az építkezés.

hid1

Közeledvén ez a látvány fogad. Maga a híd kész, csak még nincs a helyére rakva. A hídszerkezet alapján még dolgoznak.

hid2

A vasbeton szerkezetű hidat 72 méter hosszúra tervezték. Annak a hét új hídnak az egyike (az első) lesz, amit Magyarország és Szlovákia történelmének legnagyobb közös fejlesztési programja keretében építenek. A tervek szerint két új kompkapcsolat is épül majd, így 2020-ra megduplázódna a két ország közötti átkelési lehetőségek száma.

A hidat kétirányú gépkocsi-, kerékpár- és gyalogosforgalomra tervezték. Valószínűleg nem lesz rajta óriási forgalom (22 km-re innen van a Tornyosnémeti határátkelőhely), így maga a hídon átvezető út nem túl széles. Járda csak az egyik oldalon van.

hid33

Mindez természetesen EU támogatással készül. A Hernád-híd, valamint az új bekötőutak együttes építési költségei a tervek szerint 4,2 millió eurót tesznek majd ki. Ennek az összegnek a 85 százalékát az EU regionális fejlesztési alapjából (ERDF) finanszírozzák, a beruházás költségeinek 10 százalékát fele-fele arányban a két ország, 5 százalékát pedig a két település állja. (forrás: hirado.hu)

A két országot több mint másfél évszázaddal ezelőttig faszerkezetű híd kötötte össze, ami az 1848-49-es szabadságharc során kigyulladt. Kőből helyére új hidat építettek, amelyen a környező falvak lakosai szabadon közlekedhettek, egészen addig, amíg a családokat összekötő hidat 1944-ben, a II. Világháború alatt felrobbantották. Íme a megmaradt hídfő, valamint elődjének, a fahídnak maradványai.

hidmaradvany

(A kép forrása: epiteszforum.hu)

 

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • No comments found