A környékről származom, de mindössze három héttel ezelőtt botlottam bele a neszmélyi hajóskanzenbe, teljesen véletlenül. Van ugyanis Neszmélyen egy baromi jó réteses. Abból a fajtából, ahol a kézzel nyújtott tésztából még nem sajnálják a tölteléket. Többször jártunk már ott, de most először fordult elő, hogy várni kellett a következő adagra. Hát fogtuk magunkat, és a 10-es főútról egyenesen lesétáltunk a kb. 100 méterre lévő Duna-partra. Az már évekkel ezelőtt feltűnt, hogy ácsorog a kereszteződésben egy hatalmas, ezüstszínű hajócsavar, de csak egy szimpla kikötőt sejtettem a háttérben.

Egy vasúti felüljáró alatt áthaladva kitárult a töltés mögötti kép: egy kis sziget által határolt, csendes (Szent Ilona-) öböl, ahol 2004 óta az ország legtekintélyesebb szabadtéri hajómúzeuma működik, a rég letűnt idők emlékét őrző gőzhajóival. Előző hétvégén el is mentünk körbenézni.

A bejáratnál impozáns látványt nyújt a parton kiállított, üres szárnyashajó.

vocsok

Vöcsök, a szovjet gyártmányú szárnyashajó.              fotó: wizesblog

Valaha Vöcsök névre hallgatott, 1975-ben gyártották, két évvel később pedig a MAHART-nál állt munkába.

Az öböl vizén egymás után sorakoznak a száz évnél is idősebb gőzösök.

bejarat

A bejáratnál mindössze ez a tábla fogad.                     fotó: wizesblog

A legöregebb az 1869-es építésű Zoltán elnevezésű, oldalkerekes vontató gőzhajó. A gépházában hajózástörténeti kiállítás van. Mi most sajnos erre a hajóra nem jutottunk fel, mert egy nagy vihar megtépázta (a környék fáin is hatalmas károk látszanak) és még zajlanak a helyreállítási munkálatok. A hajóhíd ráccsal le volt zárva.

zoltan

A Zoltán gőzös.                        fotó: wizesblog

Ennek a hajónak az első lakrészében a kapitányi kabint egyébként kipróbálhatja szállásként bárki, akár egy 3-4 fős család is, 3000 Ft vagy étkezéssel együtt 5150 Ft-ért/fő/éj. A hátsó traktusban függőágyakon alhat 10-12 fő 1000 Ft vagy étkezéssel együtt 3150 Ft-ért/fő/éj. Megnéztük volna pedig ezt is :)

A Neszmély elnevezésű lapátkerekes gőzhajóra viszont feljutottunk. Ez 1957-ben épült az Óbudai Hajógyárban, hajdan Bakony névre keresztelték.

neszmely

A Neszmély gőzös.                          fotó: wizesblog

Kormányállásában egy interaktív szimulátor van, itt bátran ki lehet próbálni a hajóvezetést. Gépházában a hajó gőzgépét mozgás közben is meg lehet figyelni.

kapitanyfulke

Berendezett korhű kapitányfülke a Neszmély gőzösön.                  fotó: wizesblog

Ezen a hajón is található szállás: a matrózkabinokat (összesen 12 db) rendezték újra be, emeletes ágyakkal 2-4 fő részére. 2000 Ft vagy teljes ellátással 4150 Ft-ba kerül/fő/éj. Itt csapatépítő matróztanfolyamokat is tartanak. Eredeti ötletnek tartom!

matrozkabin

A apró matrózszobák az alagsori folyosón jobbra-balra nyílnak.                    fotó: wizesblog

A skanzen területén áll még több, felújításra szoruló kisebb-nagyobb gőzös. Többek között elég feltűnő a csupa-rozsda Petőfi, ami már a megalakulás kezdetétől várja a lehetőséget. 1918-ban gyártották, egy nagyobb méretű, Ferencz Ferdinánd Főherceg osztályú lapátkerekes gőzhajó.

petofi

A felújításra váró hajók a skanzen végében.                    fotó: wizesblog

egyeb

A parton sorakozó egyéb műemlékek, többek között a kép tetején látható Plankton osztályú Tengeri Egység az Izlandi Hadseregtől.          fotó: wizesblog

Motorcsónakázási lehetőség is van – előre egyeztetve. A skanzen honlapján legénybúcsúra és esküvőre is lehet ajánlatot kérni.

A parton Hekkparty büfé: 1450 Ft egy kisebb méretű sült hekk uborkával és kenyérrel, míg az XL-es menü 1750 Ft. Kipróbáltuk, kicsit sótlan volt ugyan, de finomra átsütve kaptuk. A hekk mellett más ételeket is kapni. A szárnyashajó és a büfé között kulturált, nem „lelakott” játszótér is van a legkisebbeknek.

Hát én azt hiszem, a hajómúzeumot működtető Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány mindent kihozott ebből a létesítményből, amit csak lehetett.

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • No comments found